Tämän päivän luennolla perehdyimme osaamisen ja
oppimisen johtamiseen. Käsittelimme yksityiskohtaisesti näihin aihealueisiin liittyviä
käsitteitä, kuten SECI-mallia, eksplisiittista tietoa, hiljaista tietoa sekä
organisaatio oppimiseen linkittyviä käsitteitä (single-loop learning ja double-loop
learning). Luennon aiheet ja käsitteet eivät olleet meille entuudestaan
tuttuja, mutta saimme luennolla hyvän kokonaiskuvan johtamisen ja oppimisen merkityksestä
organisaatioissa sekä haasteista, jotka oppiminen asettaa organisaatioille.
Luennon alussa Sari-Johanna puhui meille
tietojohtamisesta ja sen merkityksestä organisaatioiden toiminnassa.
Sari-Johanna korosti tiedon ja osaamisen olevan yritysten kilpailuetuja ja
resursseja. Yksinkertaisimmillaan tietojohtamisessa on kyse tiedon
tuottamisesta nykyisiä ja tulevaisuuden tarpeita varten. Mielestämme johtotehtävissä olevien
henkilöiden tulisi varmistaa, että olemassa olevaa informaatiota hyödynnettäisiin
mahdollisimman monipuolisesti organisaatioiden toiminnassa, etenkin kun tiedon
ja osaamisen merkitys on korostunut yritysten välisen kilpailun myötä.
Olemassa oleva tieto voi kuitenkin olla hankalasti hahmotettavassa. Yrityksessä oleva informaatio ei ole aina sanallista, koska se voi ilmetä välillisesti yrityksen arvojen, uskomusten ja toimintamallien kautta (hiljainen tieto). Hiljaisen tiedon muuttaminen eksplisiittiseksi, eli käsitteelliseksi tiedoksi on välttämätöntä, jotta organisaatiot voivat toimia tavoitteidensa mukaisesti. Etenkin johtajan rooli korostuu hiljaisen tiedon ja eksplisiittisen tiedon välisen yhteyden löytämisessä.
![]() |
kuva: XAMK |
Olemassa oleva tieto voi kuitenkin olla hankalasti hahmotettavassa. Yrityksessä oleva informaatio ei ole aina sanallista, koska se voi ilmetä välillisesti yrityksen arvojen, uskomusten ja toimintamallien kautta (hiljainen tieto). Hiljaisen tiedon muuttaminen eksplisiittiseksi, eli käsitteelliseksi tiedoksi on välttämätöntä, jotta organisaatiot voivat toimia tavoitteidensa mukaisesti. Etenkin johtajan rooli korostuu hiljaisen tiedon ja eksplisiittisen tiedon välisen yhteyden löytämisessä.
Tutustuimme luennolla myös organisaation oppimiseen,
jolla tarkoitetaan uuden
tiedon luomista ja uuden osaamisen tuottamista
organisaatiossa. Organisaation oppiminen
linkittyy yhteen tietojohtamisen kanssa. Jotta työntekijät voivat oppia uusia
käytänteitä ja toimintamalleja, tulee tiedon olla eksplisiittistä ja yrityksen
sisäistämää. Täten yrityksessä oleva hiljainen tieto tulisi ensin muuttaa eksplisiittiseksi
informaatioksi, sillä muuten organisaation oppiminen on hyvin haasteellista.
Mutta miten organisaatioiden oppimista voidaan
edistää? Tämä kysymys nousi esille luennon aikana. Johtotehtävissä olevien
henkilöiden tulisikin mielestämme kannustaa työntekijöitä kyseenalaistamaan vallitsevia
käytänteitä, perusolettamuksia ja uskomuksia. Näin ollen johtajien tehtävänä ei
ole ainoastaan opettaa työntekijöille niitä perustaitoja, jotka ovat välttämättömiä
työtehtävien suorittamiseksi. Johtajan tulisi myös rohkaista työntekijöitä haastamaan
organisaatioissa vallitsevia perusolettamuksia ja kyseenalaistamaan organisaation
toimintamalleja. Lisäksi johtotehtävissä
olevien henkilöiden on huolehdittava siitä, että työilmapiiri kannustaa
työntekijöitä poikkeamaan perinteisistä toimintamalleista. Organisaatioiden
oppiminen ei nimittäin ole mahdollista, mikäli työntekijöiden on pitäydyttävä
käytänteissä.
Luento oli kokonaisuudessaan erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen. Emme aikaisemmin tienneet, että organisaatioissa voidaan luoda uutta tietoa muuttamalla hiljainen tieto eksplisiittiseksi tiedoksi. Yllätyimme myös siitä, miten merkittävä rooli johtajalla on uuden tiedon luomisprosessissa niin organisaation että työntekijöiden kannalta.
(Lähde:luentomateriaali)
Luento oli kokonaisuudessaan erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen. Emme aikaisemmin tienneet, että organisaatioissa voidaan luoda uutta tietoa muuttamalla hiljainen tieto eksplisiittiseksi tiedoksi. Yllätyimme myös siitä, miten merkittävä rooli johtajalla on uuden tiedon luomisprosessissa niin organisaation että työntekijöiden kannalta.
(Lähde:luentomateriaali)