Tämän päivän luennon aiheena oli yksilöiden, ryhmien,
tiimien ja tiimikonfliktin johtaminen. Perehdyimme muun muassa organisaatiokäyttäytymiseen,
persoonallisuuden ja arvojen merkitykseen johtamisessa sekä erilaisiin
havannointivirheisiin. Lisäksi käsittelimme
ryhmien ja tiimien eroavaisuuksia ja niiden muodostumisprosessia, tiimirooleja,
tiimikonfliktin syitä ja johtajan roolia tiimikonfliktin ratkaisemisessa. Mielestämme
luento oli erittäin mielenkiintoinen ja hyödyllinen niin opintoja kuin
työelämää ajatellen.
Luennon alussa perehdyimme organisaatiokäyttäytymiseen
(OB=organizational behaviour), eli psykologiaa hyödyntävään tutkimussuuntaukseen,
jossa tutkitaan yksilön käyttäytymistä organisaatiossa. Keskustelimme
luennolla siitä, kuinka havainnointi, tulkinta ja skeemat nivoutuvat yhteen ja
vaikuttavat siihen, kuinka tulkitsemme ja luomme mielikuvia ympärillämme olevista
ärsykkeistä. Em. seikat vaikuttavat esimerkiksi organisaatioiden toimintaan: rooliskeemat,
luovat odotuksia siitä, kuinka johtajan tulee käyttäytyä, ja minuusskeemat
puolestaan vaikuttavat siihen, millaisina työntekijät näkevät itsensä (hyvä vai
huono työntekijä).
Käsittelimme luennolla tulkita- ja havainnointiprosessiin
liittyviä virhetilanteita, joista mieleemme jäi erityisesti Halo-efekti ja
kognitiivinen dissonanssi. Halo-efektistä
on kyse esimerkiksi silloin, kuin kiireisten työntekijöiden oletetaan olevan
ahkerampia ja tunnollisempia. Kognitiivinen dissonanssi on meille tuttu käsite
markkinoinnin perusteet- kurssilta, mutta luennolla perehdyimme käsitteen merkityssisältöön
johtajuuden ja työntekijöiden näkökulmasta. Kognitiivisesta dissonanssista on kyse
esimerkiksi silloin, kun johtaja on palkannut yritykseensä uuden työntekijän,
mutta epäilee jälkeenpäin valintaansa.
Pohdimme myös johtamisen taustalla vaikuttavia
arvoja ja persoonallisuuden merkitystä johtamisessa. Emme olleet aikaisemmin
ajatelleet, kuinka suuresti em. seikat vaikuttavat organisaatioiden tavoitteisiin
ja työilmapiiriin. Jos johtajalle
tärkeitä arvoja ovat esimerkiksi vastuullisuus ja yhteisöllisyys, tämä
selkeästi haluaa varmistaa, että työpaikalla on hyvä työilmapiiri. Jos puolestaan menestys ja osaaminen ovat
johtajalle keskeisiä arvoja, hyvän työilmapiirin sijaan johtaja haluaa, että
työntekijät ovat mahdollisimman tehokkaita.
Yksilöiden johtamisen lisäksi tutustuimme tiimien
ja ryhmien johtamiseen. Luulimme käsitteiden ”tiimi” ja ”ryhmä” olevan toistensa
synonyymeja. ” Mitä?! Eivätkö ne olekaan synonyymeja? ” Hämmennyimme
siitä, kun Karhapää kertoi, etteivät tiimi ja ryhmä ole sama asia. Tiimityöskentely
perustuu psykologiseen sopimukseen, ja kaikki jäsenet ovat vastuussa lopputuloksesta.
Ryhmätyöskentelyssä psykologista sopimusta ei ole, eikä jäsenten panoksella ole
vaikutusta lopputulokseen. Tässä vaiheessa Karhapää pyysi meitä pohtimaan
olemmeko tiimejä vai ryhmiä. Mielestämme olemme tiimi, koska olemme yhdessä vastuussa
tämän kurssin arvosanasta. Emme läpäise tätä kurssia, ellemme palauta
oppimispäiväkirjaamme ajallaan, joten meillä on myös yhteinen päämäärä: kurssin
suorittaminen. Sen sijaan esimerkiksi me kauppatieteen fuksit olemme ryhmä.
Luennon lopuksi käsittelimme tiimikonfliktia.
Ihmisten luonteenpiirteet ja ominaisuudet vaikuttavat suuresti siihen,
millaisiin työtehtäviin hakeudutaan ja millaisia rooleja työyhteisössä
omaksutaan. Tiimityöskentely voi toisinaan olla haastavaa jäsenten erilaisen persoonallisuuden,
arvojen, ja roolien takia. Ristiriitaisuudet
erilaisten tiimiroolien välillä johtaa helposti tiimikonflikteihin. Kyseessä
voi olla esimerkiksi tilanne, jossa työntekijät ovat eri mieltä budjetoinnista.
Tällaisissa tilanteissa johtajan rooli on erittäin keskeinen ja häneltä edellytetään
konfliktin ratkaisemisen taitoa. Johtajan tulisi huolehtia siitä, että tiimin jäsenet
pääsevät yhteisymmärrykseen syntyneestä erimielisyydestä. Tärkeää olisi
huomioida kummankin osapuolen mielipiteet. Toisinaan voidaan ajautua myös
sellaiseen tilanteeseen, jossa syntynyttä konfliktia vältellään. Hyvän johtajan
tulee tällaisissa tilanteissa huolehtia, että syntynyt konflikti käsitellään
perusteellisesti. Muuten tilanne voi mahdollisesti toteutua vastaisuudessa.
Viimeisenä pohdimme oppimispäiväkirjatiimimme
rooleja. Tehtävä osoittautui meille vaikeaksi. Roolimme vaihtelevat tilannekohtaisesti,
joten emme pystyneet määrittelemään mitään tiettyä roolia kenenkään osalta.
(Lähde:luentomateriaali)
(Lähde:luentomateriaali)